ROZPOČET: Podľa RRZ treba zaviesť korekčný mechanizmus, MF je proti

21. Jul. 2016 Kategória: Breaking news

BRATISLAVA 21. júla (SITA) - Slovensko sa v minulom roku výrazne odchýlilo od trajektórie k vyrovnanému rozpočtu. Konštatuje to v predbežnom hodnotení plnenia pravidla o vyrovnanom rozpočte za rok 2015 ministerstvo financií, aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ). Hoci obe dospeli k tomu istému konštatovaniu, ministerstvo financií nevidí potrebu zavádzať korekčný mechanizmus, ktorý by limitoval verejné výdavky a znamenal ďalšie opatrenia na korekciu rozpočtu na ceste k jeho vyrovnanej bilancii. Rozpočtová rada však tvrdí opak a korekčný mechanizmus by sa podľa jej hodnotenia zaviesť mal. Konečné slovo v rozhodovaní o zavádzaní korekčného mechanizmu bude mať vláda.

Predbežné hodnotenie plnenia pravidla o vyrovnanom rozpočte vychádza z jarnej notifikácie deficitu a dlhu z Eurostatu, podľa ktorej dosiahol štrukturálny deficit Slovenska vlani 2,5 % hrubého domáceho produktu (HDP). Od roku 2012 tak dosiahla kumulatívna odchýlka od trajektórie, ktorá by zabezpečila splnenie pôvodne stanoveného cieľa približne vyrovnaného rozpočtu do roku 2017 o takmer 0,6 % HDP.

„Ministerstvo financií za rok 2015 predbežne identifikuje výraznú odchýlku v plnení pravidla o vyrovnanom rozpočte. Po zohľadnení posunu strednodobého rozpočtového cieľa z roku 2017 na rok 2019 a dodatočných faktorov v rámci celkového hodnotenia nie je potrebné navrhnúť aktiváciu korekčného mechanizmu,“ píše vo svojom hodnotení plnenia pravidla ministerstvo. Dosiahnutá východisková pozícia v roku 2015 a naplnenie rozpočtových cieľov v roku 2016 totiž podľa rezortu zabezpečí adekvátne smerovanie k štrukturálne vyrovnanému rozpočtu v roku 2019.

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť rovnako tvrdí, že na ceste k vyrovnanému rozpočtu sme sa vlani výrazne odchýlili, korekčný mechanizmus by sa však podľa nej zaviesť mal. „Rada pri hodnotení vzala do úvahy aj vplyv iných opatrení, ktoré odchýlku zvyšujú, alebo naopak môžu znížiť,“ píše sa v hodnotení rady s tým, že okrem uvedeného vzala do úvahy aj skutočnosť, že úroveň dlhu sa stále nachádza v sankčných pásmach stanovených zákonom o rozpočtovej zodpovednosti a doteraz neboli prijaté dostatočné opatrenia na jeho zníženie. „Po zohľadnení všetkých relevantných faktorov rada konštatuje, že v roku 2015 došlo k výraznej odchýlke od trajektórie a bolo by potrebné spustiť korekčný mechanizmus,“ dodáva rada.

Dôvodom rozdielnych záverov ministerstva a rady je podľa RRZ najmä rozdielne zohľadňovanie dodatočných faktorov. „V porovnaní s hodnotením rady, ministerstvo financií nevzalo pri celkovom hodnotení do úvahy neočakávané dodatočné príjmy rozpočtu, vplyv opatrení bez vplyvu na dlhodobú udržateľnosť a potenciálne korekcie v budúcnosti, ktoré podľa rady zvyšujú odchýlku v štrukturálnom salde,“ píše rozpočtová rada s tým, že na druhej strane rezort financií upravuje štrukturálne saldo o vplyv vyššieho spolufinancovania, ktoré má podľa názoru rady približne neutrálny vplyv na štrukturálne saldo.

„Aktualizáciou cesty k strednodobému cieľu do roku 2019 došlo podľa ministerstva financií k uvoľneniu medziročnej potreby konsolidácie, preto nenavrhuje spustenie korekčného mechanizmu. Podľa názoru rady však hodnotenie za rok 2015 musí vychádzať z trajektórie a cieľov platných v danom čase,“ píše v hodnotení rozpočtová rada. Ako dodáva, z tohto dôvodu by posunutie dosiahnutia strednodobého cieľa nemalo byť dôvodom nespustenia korekčného mechanizmu.

Ministerstvo financií na hodnotenie rady reagovala tlačovým vyhlásením, že pri celkovom hodnotení pravidla vyrovnaného rozpočtu výraznú odchýlku neidentifikovalo. „Je prirodzené, že viaceré inštitúcie môžu mať v jednotlivých bodoch celkového hodnotenia rôzne názory. Pravidlo vyrovnaného rozpočtu za rok 2015 hodnotila aj Európska komisia, ktorá v rámci celkového hodnotenia neidentifikovala výraznú odchýlku a konštatovala, že nie sú potrebné dodatočné opatrenia,“ uviedol štátny tajomník rezortu Radko Kuruc. Ministerstvo zároveň tvrdí, že vládou schválený strednodobý cieľ, v rámci programu stability na roky 2016 až 2019, z praktického hľadiska neumožňuje aplikáciu korekčného mechanizmu.