12. Okt. 2016 Kategória: Top správa
BRATISLAVA 12. októbra (SITA) - Úsilie rezortu financií z legislatívy úplne vypustiť termín povinnosti zverejnenia návrhu rozpočtu sa nepozdáva poslancovi strany Sloboda a Solidarita (SaS) Eugenovi Jurzycovi. Ministerstvo financií to navrhuje v novele zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Kým v súčasnosti musí návrh rozpočtu na nasledujúci rok zverejniť najneskôr do 15. augusta, podľa novely sa táto povinnosť ruší. Jurzyca preto predložil v pléne pozmeňujúci návrh, aby ministerstvu zostala povinnosť návrh rozpočtu zverejniť aspoň do 15. septembra. „Zverejnenie rozpočtu v dostatočnom predstihu pred rokovaním vlády vytvára priestor pre odbornú a širšiu verejnosť na kvalitnejšiu diskusiu o návrhu rozpočtu verejnej správy,“ odôvodňuje svoj návrh Jurzyca.
Podporil ho aj poslanec Miroslav Beblavý, ktorý rovnako navrhol, aby rezort financií musel návrh rozpočtu zverejniť do 15. septembra na svojom webovom sídle. Ministerstvo financií tvrdí, že povinnosť predložiť rozpočet na vládu ministerstvu zostane aj tak, keďže vláda musí podľa zákona predložiť návrh rozpočtu Národnej rade SR najneskôr do 15. októbra bežného roka. Po novom by tak ministerstvu stačilo zverejniť návrh rozpočtu v takom časovom rámci, aby ho vláda stihla schváliť a poslať do parlamentu do polovice októbra. Dôvodom tohto návrhu má byť podľa rezortu financií fakt, že verzia rozpočtu verejnej správy bola od termínu zverejnenia 15. augusta až po schvaľovanie vládou v októbri vždy výrazne zmenená tak na strane príjmov, ako aj na strane výdavkov. Novým termínom by sa pritom museli prispôsobiť pri predkladaní svojich rozpočtov aj Sociálna poisťovňa, Slovenský pozemkový fond a ďalšie štátne fondy.
V novele sa zároveň navrhuje zrušiť aj povinnosť, aby návrh rozpočtu musel prejsť medzirezortným pripomienkovým konaním. To sa zase nepozdáva poslancovi SaS Ondrejovi Dostálovi, ktorý vo svojom pozmeňujúcom návrhu žiada túto zmenu vypustiť. Minister financií Peter Kažimír však na záver rozpravy avizoval, že žiadne pozmeňujúce návrhy akceptovať nebude. Tvrdí, že je pripravený sa k téme vrátiť a prediskutovať ju v budúcom roku. Pripúšťa aj debatu o technickej lehote, kedy by sa rozpočet mal zverejniť, dodáva však, že toto načasovanie je komplikované aj kvôli povinnostiam voči Európskej únii, aj kvôli národnej legislatíve, ale aj kvôli aktualizácii používaných prognóz.
Podľa návrhu novely by sa tiež malo upraviť navyšovanie príjmov rozpočtu verejnej správy napríklad počas jeho prerokúvania v parlamente a následné využívanie týchto dodatočných rozpočtových prostriedkov. V novele rezort financií okrem iného navrhuje podmieniť využitie dodatočných príjmov v rozpočte, s ktorými pôvodne daňová prognóza nepočítala, až ich potvrdením v niektorej z ďalších prognóz počas bežného roka. V praxi by to znamenalo, že ak by aj poslanci navýšili príjmy rozpočtu, táto suma by sa mohla využiť iba v prípade, ak by analytici ministerstva financií potvrdili, že príjmy z daní a odvodov budú skutočne vyššie, ako sa pôvodne očakávalo. Spomínaný postup kritizovala aj Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ), podľa ktorej sa tým znižuje transparentnosť v rozpočtovom procese a v rozprave v prvom čítaní aj poslanec Beblavý, podľa ktorého toto opatrenie umožní do rozpočtu písať „hausnumerá“.
Podobnou úpravou pritom prešiel v parlamente aj rozpočet na tento rok, keď poslanci pozmeňujúcimi návrhmi navýšili príjmy aj výdavky rozpočtu zhodne o 250 mil. eur. Na strane príjmov sa navýšil očakávaný výber dane z pridanej hodnoty o 200 mil. eur a spotrebných daní o 50 mil. eur. Odôvodnené to bolo predpokladaným lepším výberom týchto daní oproti pôvodnému návrhu rozpočtu. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy však potvrdenie, že príjmy budú skutočne vyššie, ako sa očakávalo, nevyžadoval. Takýto postup poslancov v parlamente vtedy kritizovala aj rozpočtová rada, podľa ktorej zvýšenie daňových a odvodových príjmov bez schválenia daňovým výborom znižuje transparentnosť procesu schvaľovania rozpočtu. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť tiež tvrdila, že dodatočné navyšovanie príjmov a výdavkov môže vytvárať aj priestor pre obchádzanie tých fiškálnych pravidiel, ktoré obmedzujú nárast výdavkov rozpočtu.
Súčasťou novely zákona sú aj zmeny vo vykazovaní rozpočtových údajov v rozpočte a v skutočnosti pri rozpočtových organizáciách. Po novom by súčasťou rozpočtu mali byť všetky príjmy a výdavky, s ktorými rozpočtová organizácia hospodári, vrátane prostriedkov prijatých od iných subjektov. Účinnosť novely zákona sa navrhuje od 1. januára 2017, okrem zmien, ktoré súvisia so spôsobom rozpočtovania príjmov a výdavkov rozpočtových subjektov. Tie by mali nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2018. "Posunom účinnosti sa zabezpečí dostatočný časový priestor na to, aby dotknuté subjekty mohli zostaviť rozpočet na roky 2018-2020 v súlade s navrhovanou novelou,“ píše sa v návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy.