03. Apr. 2014 Kategória: Top správa
BRATISLAVA 3. apríla (SITA) - Slovenskému exportu jednoznačne dominujú automobily. Podľa štatistík totiž takmer každé šieste euro slovenského exportu generuje práve vývoz automobilov. V roku 2013 sa totiž zo Slovenska vyviezol tovar v celkovej hodnote 64,4 mld. eur, pričom export áut dosahoval v peňažnom vyjadrení vyše 11 mld. eur. Jeho podiel na celkovom exporte tak predstavoval až 17,2 %.
Ako ďalej vyplýva z analýzy Poštovej banky, najviac automobilov vyvezených zo Slovenska pritom z jednotlivých krajín smerovalo do Nemecka v objeme vyše 1,6 mld. eur. Autá za vyše miliardu eur sme vlani vyviezli aj do Veľkej Británie, Číny a Francúzska. Čína sa tak s objemom takmer 1,3 mld. eur stala už tretím najväčším dovozcom automobilov zo Slovenska.
Silnú pozíciu v slovenskom exporte však majú aj ďalšie tovary, najmä z elektrotechnického priemyslu. Vývoz monitorov, projektorov a televíznych prijímačov vlani dosiahol 5,4 mld. eur s podielom na celkovom exporte 8,3 %. Najviac z tejto tovarovej skupiny sa vyviezlo opäť do Nemecka, a to za vyše 1,1 mld. eur. Nasledoval vývoz telefónnych súprav s objemom vyše 3,2 mld. eur, z ktorých sa najviac vyviezlo do Českej republiky za 720 mil. eur.
Celkovo však možno podľa Poštovej banky konštatovať, že slovenský export je koncentrovaný najmä do 12 vybraných tovarových skupín z celkového počtu vyše 1 200. Slovenský vývoz je však silno koncentrovaný aj z teritoriálneho hľadiska. "Dlhodobo totiž platí, že najväčšia časť nášho vývozu smeruje do krajín Európskej únie,“ uvádza sa v analýze. Vlani to bolo až takmer 83 % celkového exportu, pričom dominovali krajiny ako Nemecko a Česká republika. Z krajín mimo Európskej únie v slovenskom exporte dominuje Ruská federácia s podielom 4 %.
Zaujímavý vývoj však v posledných rokoch z tohto hľadiska zaznamenáva Čína. Postupne sa totiž na Ruskú federáciu doťahuje a v rebríčku našich najvýznamnejších obchodných partnerov stúpa stále vyššie. "Hoci z Číny stále výrazne viac dovážame, než do nej vyvážame, význam Číny ako nášho odberateľa postupne narastá,“ konštatuje Poštová banka. Zatiaľ čo v roku 2007 bol podiel Číny na slovenskom vývoze len 0,8 %, tak v roku 2013 to bolo už 2,5 %. Hľadať za tým možno najmä spomínaný vývoz automobilov. Podľa jednoduchého prepočtu by sa totiž dalo povedať, že do Číny vlani smerovalo každé deviate auto vyrobené na Slovensku.